Directly to content

Onderzoekend Vermogen - Sociaal Werker

You are entitled to participate in an online survey. The details of the survey are:

Hogeschool Rotterdam

OV-SW

Kenniscentrum Talentontwikkeling

Onderzoekend Vermogen - Sociaal Werker

1.Vragenlijst Sociaal werk en onderzoekend vermogen   

 

Als sociaal werker zet je vaak bewust of onbewust onderzoeksvaardigheden in, bijvoorbeeld om de hulpvraag van de cliënt te begrijpen, om de opvoedsituatie in kaart te brengen, om te kijken wat de jongeren vonden van de training die je gaf of om op te zoeken wat de gevolgen zijn van bepaalde gedragsstoornissen die voorkomen in de groep die jij begeleidt. 

De opleiding Social Work en het lectoraat Professionele identiteit van de sociaal werker van de Hogeschool Rotterdam, willen graag weten hoe de opleiding aankomende sociaal werkers zo goed mogelijk voorbereidt op wat het werk precies vraagt aan onderzoekend vermogen. Daarnaast willen we weten hoe jij zelf tegen het belang van een aantal vaardigheden aankijkt die volgens de literatuur vallen onder onderzoekend vermogen, en of je werk en je opleiding je voldoende toerusten hierin. 

De data uit deze enquête worden anoniem verwerkt. De resultaten van de enquête worden gebruikt voor bijstelling van het Social Work curriculum Hogeschool Rotterdam, en het in tijdschriften e.d. delen van de inzichten. Met het invullen van deze vragenlijst, geef je toestemming dat wij de gegevens hiervoor gebruiken. Deze vragenlijst is tot stand gekomen op basis van literatuuronderzoek, en gesprekken met onderzoekers, docenten en professionals sociaal werk. Voor vragen over het onderzoek kun je contact opnemen met Leonie le Sage, Hogeschool Rotterdam: l.f.le.sage@hr.nl

 
 

2.Onderzoekende houding (openheid, nieuwsgierig zijn, gericht op begrijpen; kritisch zijn en gericht op onderbouwen en verantwoorden; gericht op voortbouwen, toevoegen en vernieuwend zijn)

Geef bij onderstaande stellingen aan in hoeverre het kenmerkend is voor hoe jij je werk ervaart of uitvoert.

3.Onderzoeksresultaten en kennis toepassen  / kennis benutten (informatievaardigheden als vinden, op waarde schatten, en toepassen van kennis op een vraagstuk)

Geef bij onderstaande stellingen aan in hoeverre het kenmerkend is voor hoe jij je werk ervaart of uitvoert.

4.Doen van onderzoek (doorlopen onderzoekscyclus: inventarisatie/diagnose/analyse; plan; uitvoering plan, evaluatie)

Geef bij onderstaande stellingen aan in hoeverre het kenmerkend is voor hoe jij je werk ervaart of uitvoert.

5.Vervolg Doen van onderzoek 

6.Zelfontwikkeling   

Geef bij onderstaande stellingen aan in hoeverre het kenmerkend is voor hoe jij je werk ervaart of uitvoert.

7.Bedankt voor het invullen!